Ne, v Karviné se něco děje! Náš olomoucký korespondent Petr Müller z SF Crew vyzpovídal jednu z odpovědných osob. Tou je dvaadvacetiletý Kristián Chavik, který většinu svýho života strávil na skejtu. Oporou pro karvinskou crew byla ta olomoucká, ta jim poskytla prostor pro pořádání benefičního koncertu, a tak se i podle Kristánových slov stala hlavním sponzorem. Jejich útočiště sídlí v bývalém krámku. „Tak stavba skejtových spotů je ve své podstatě sociální experiment. Někdo to vnímá jako kreativní činnost a další to vnímají jako vandalismus první třídy,“ vypráví v rozhovoru a víc se už dozvíte z následujících řádků.
Kdy a jak jste přišli na myšlenku si postavit krytou mini. Proč právě beton?
Se stavbou to nebylo zrovna tak, že jsme si řekli: „Jdeme stavět krytou mini.“ Původní plán byl úplně jiný. Zuby jsme si totiž původně brousili na výstavbu malého betonového skateparku u základní školy Borovského v Karviné. Odtud pochází název našeho hnuti BORO BORO. Po zavrhnutí projektu městem jsme byli nuceni se opět vrátit do undergroundu. Po vypití pár solidních kousku z fryštátského pivovaru jsme se rozhodli, že se naším novým sídlem stane Šopa ( bývaly obchod v centru Karviné). Pronájem budovy na měsíc visí na třech osobách. Takže kromě betonu a všeho jsme museli řešit finance s prostory, ale chce-li banda mít krytou mini na zimu, jinak to nejde. Beton jsme volili z jednoho hlavního důvodu. Je to levné a dává to prostor pro kreativitu. A taky komu se nelibí symfonie koleček vs. beton ?
Měli jste při výstavbě už nějaké zkušenosti s betonem, nebo to byla vaše první stavba?
Betonová mini byla pro mě druhou oficiální betonovou stavbou. Můj prvotní projekt byl Janečkův mlýn DIY, který vznikal někdy kolem roku 2010. Zde se taky stavělo z betonu, ale šlo o zcela jiný typ projektu.
Jak dlouho stavba zabrala, a potýkali jste se s nějakými potížemi?
Celková doba stavba trvala něco přes tři měsíce, ale taky musím podotknout, že bylo zapotřebí dát prostory do pořádku (elektřina, nájemníci, smlouvy), to bylo asi ze všeho nejméně příjemné. Dnešní svět je zcela byrokratický. Dá se říct, že tuhle rampu dalo do kupy 5 lidí. Ten zbytek jakoby zaspal na vavřínech. Vtipných a katastrofických situací bylo spoustu. Třeba, bank jsme stavěli u Šopy po večerech. Tuším, že bylo zrovna kolem dvou ráno a my jsme nesli namíchaný beton z Šopy k banku, který je vzdáleny zhruba minutu. Zrovna jeli policajti. A když si vybavím, jak komicky jsem museli vypadat s plechem plného betonu ve dvě ráno, tak se nedivím, že nás zastavili. První otázka byla jasná. „Co tu dělate?“ S klidem jsem odpověděl: „Neseme beton.“ Strážník pořad stál u auta s oteveřenýma dveřma a udiveně se díval na kapající beton z plechu. „Ve dvě hodiny ráno betonujete?“ ptal se. Opět jsem s klidem v duši odpověděl: „Ano, je sice pozdě, ale my pracujeme do noci.“ Borec nastoupil zpátky do auta, nic neřekl a pravděpodobně se vydal na hambáče do dlouhých vidlí.
Koukal jsem se, že z části máte pool koping, dělali jste si ho sami?
Ano, je to tak, na jedné straně máme poolový koping. Formu jsme si dělali sami, ale musím přiznat, že mnoho rad a zkušeností podaroval Iga z SF. Materiály jsme použili celkem primitivní: dřevo a líno. Samozřejmě sestrojení dalo nějakou práci, ale odlívaní samostatných kopingů už dá člověku více zabrat. Navíc přezdíváme tyhle kopingy MAMUT. Mohutné a pořádné!
Jaké jsou v Karviné podmínky pro skateboarding?
Skejtové podmínky v Karviné jsou z mého pohledu katastrofické a to je asi jedna z hlavních motivací, proč zde vůbec s bandou stavíme. Město a hlavně lidi tady na skateboarding srali. Přijde mi, že bandy mají více keců než užitku. Skatepark dávno změnil vzhled na bikepark a v letošním roce byl dokonce zcela uzavřen. Zbývá tam jen vertka, mini a par plechů…
V okolí to není zrovna o moc lepší. Výjimkou je Havířov, kde skateboarding vždycky kvetl, to podle mě kvůli partě z Kanalizace a podpory místních skateshopů. Pravda je, že to naši sousedi také nemají tak růžové, Dukla končí, nový skatepark se slibuje, a tak jim na zimu zbývá jen rampa pod Picnic krámem. Ostrava jakož největší město poblíž nabízí místním skaterům nejlepší skateparky, spoty na zimu (Trojhalí Karolína), jen tady chybí nějaký core skateshop podle mého názoru. Hodně z nich bylo zavřeno právě kvůli výstavbě nových komerčních a nákupních středisek.
Jaké máte vztahy se sousedy?
Tak stavba skejtových spotů je ve své podstatě sociální experiment. Někdo to vnímá jako kreativní činnost a další to vnímají jako vandalismus první třídy. Možná bych měl asi zaklepat, ale na žádné vážné problémy se sousedy a policii jsme zatím nenarazili, ba naopak, byly jsme i pochváleni za úpravu banku před šopou. Tuším, že to byl zrovna starší pán bydlící poblíž. Otázkou je, jestli věděl k čemu nám to bude sloužit.
Plánujete stavět dál?
Otazka s jednoznačnou odpovědí: ANO. Se stálým sídlem a dobrou partou lidí, jsme teď schopni se pouštět do staveb nových spotů efektivněji a rychleji. Hlavní je parta lidí. Jeden člověk takové projekty nezvládne. Mimo výstavbu nových spotů v okolí máme v plánu rozjet sériovou výrobu kopingů, curbů a různých přenosných betonových překážek, které budou prefabrikovány a později převezeny na svou konečnou destinaci.