Maťo Kardelis: VFX magie před očima a mapa Barcelony v hlavě

Maťo Kardelis byl jeden z prvních slovenskejch skejtrů, kteří popularizovali velký čtyřky na Slavíně. Na jednom z „indie“ videí Zlá doba 2 tam třeba udělal nollie frontside 360. Taky si ještě pamatuju, jak v sestřihu z mistráku na Štváně (rok nevim) vrátil switch backside double flip z tehdejšího setu tři a tři. Za x let na skejtu měl nespočet fotek v časopisech a záběrů ve videích, časem ho to ale táhlo taky ke stříhání, točení a vizuálním efektům. Vypracoval se tak, že je podepsanej pod posledním dílem série Smrtonosná past nebo v titulcích artovýho Snowpiercera jihokorejskýho režiséra Joon-ho Bonga. Bez skateboardingu ale pořád nedokáže žít, ve switch backsidu přes velkou bariéru na Stalinu ho můžete vídat i teď. Zimy tráví na barcelonský Macbě, léto zas přes den s pražským mramorem a po nocích před obrazovkou počítače – tak jak to bylo vždycky. 

Kanál / 11.08.2014 / Autor: Křivák

S kým jsi před zimou zdrhl do Barcelony?

Byli jsme s Romanem Lišivkou, Kubem Krížem a Markem Zápražným, který odjel po dvou měsících, my si to ještě o jeden protáhli. Mám ale pocit, že jsme tam žili snad půl roku. Je to rozdíl, když každý den prozkoumáváš jinou část města anebo spoty za městem – konečně si můžu říct, že mám v hlavě takovou svou mapu Barcelony, a to jsem tam byl poprvé už v roce 2001.

 

Ke konci jste měli nějaký existenční a postaral se o vás Tom Penny…

Měli jsme rezervovaný jeden byt. Zaplatili jsme asi 300 euro rezervaci, protože nás tlačil čas. Docela jsme byli v šoku, když jsme přišli na místo. Chtěli jsme od majtelky něco zpátky – to, co jsme viděli, neodpovídalo inzerátu. K žádném kompromisu nedošlo, tak jsme zrušili rezervaci ještě před tím, než jsme tam měli začít bydlet. Ženská okamžitě přestala zvedat telefon, odepisovat na mejl a sms. Takže jsme byli hned o 300 euro lehčí. Čas běžel a my nenašli nic, tak jsme zavolali Pennyho frajerce s prosbou o pomoc, pozn. „critical situation“. Roman je už znal, bydlel před tím u kameramana Thomase Winkla. Naštěstí nám pomohli, za to jim patří velké big up! Dobrý lidí je třeba si vážit. Takže už to važ!

Foto: Maťo Kardelis

Jakej byl váš denní režim? „Eat, drink, smoke, sleep, goskate, repeat“, jak říká Penny ve skejtovým lookbooku The Mag.?

Náš režim byl velmi fresh a zdravý. Musím říct, že jsme vždycky vstávali brzo, abychom stihli nakoupit na trhy. Každý den smoothie, čerstvá zelenina, avokádo, ananas a sem tam nějaká ryba od šéfkuchaře Romana nebo Marka. Chlapci se naučili, jak to v životě chodí a hodně vypilovali kulinářské skillz. Po obědě playa a potom skejt. Musím říct, že jsem za tři měsíce nebyl ani jednou nemocný, ale jak jsem se vrátil do Prahy, hned jsem dostal angínu.

 

Jak je to v Barceloně teď se skateboardingem? Fízlové po městě rozdávají pokuty nebo se to zklidnilo?

Barcelonu musíš respektovat, je to turistické město a jezdí tam skejtovat milion lidí, takže samozřejmě že nějaká pokuta přijde. Mně policajt sebral kameru z ruky i skejt, Romanovi taky – tzn. Mínus 70 euro a skejt.

Nollie backside 5-0 v Barceloně. Foto: Kubo Krížo

Tvoje práce se točí kolem digitální postprodukce, ať ve filmech nebo hudebních klipech…

Dlouho jsem dělal animování (motion graphics) ve videoklipech převážně pro česko-slovenskou hiphopovou scénu – pro PSH Vim já, Turistu od Vece nebo Wichovo Ledový ostří – s jediným režisérem, který se potom úplně zbláznil. Pak jsem přešel k filmu, což byla velmi dobrá zkušenost, ale je to hodně práce. Nezdá se to, ale někdy děláš na třívteřinovém záběru i týden. A teď zas hodně dělám animace.

 

Seš podepsanej pod post-apokalyptickým filmem Snowpiercer, jak ses k tomu dostal?

To jsem dělal v největším postprodukčním studiu v republice. Režisér byl posedlý dokonalostí, protože to byl jeho první film pro Hollywood, ale bohužel neměl páru o výrobě VFX, a tak vznikalo hodně zbytečných nedorozumění Ve studiích po světě byly problémy, protože se to časově natahovalo. Zbytečné dusno a stres – to nechceš. Tenhle projekt byl prostě špatný od začátku: hodně zrnité a tmavé záběry.

Nollie backside tailslide. Foto: Kubo Krížo

Kterej z dílů Smrtonostný pasti máš nejradši?

Samozřejmě jedničku, ale v každém se najde dobrá scénka.

 

Jak kombinuješ skateboarding s prací?

Teď jsem na volný noze, takže dělám ze svého studia. Nemám časový harmonogram, občas dělám přes noc a přes den jezdím.

 

Co si myslíš o současný nezávislý tvorbě skejt videí jako Static IV v porovnání s velkejma projektama?

Je fajn, že takové věci vznikají. Pro mě je rozhodně profil s nejlepší atmosférou, songem i editem, co kdy vznikl – John Igei ve Static II. Na to se můžu dívat pořád dokola.

Trash clips vol.01 from siledrak on Vimeo.

Kdysi jsi taky točil delší videa s Žer hovno crew a teď dáváš na internet krátký klipy… Jak podle tebe síť ovlivnila skateboarding?

Dělám hodně svoji tvorbu, hlavně s kámošema, se kterými jezdím a známe se ještě ze Slovenska, z dob Žer hovno. Je to Roman, Marek Zápražný, Kubo Krížo a teď všichni fellaz ze Stalina. Internet skejt ovlivnil, ale ovlivnil spíš lidi jako takové – nekupují si tištěné magazíny jako před tím, protože jim to přijde zbytečné, když se můžou kouknout na webu. Přitom, když máš doma časák a přijde návštěva, vždycky ráda nahlédne. Na hajzlu místo časáku frčí mobily, pak dojde hajzlák a se smartphonem si prdel nevytřeš.

 

Fotky: Kubo Krížo // Můžete sledovat Maťa aka Silderaka na FB nebo ještě taky tady

Pokřivený pohled na scény.