Obrazy ke zničení: Pionýři skejtové grafiky

Nezařazené / 14.08.2016 / Autor: Křivák

Vytahujeme text z druhýho čísla, všechny starý Křiváky si můžete přečíst tady.

Tenhle článek nechce do detailu zmapovat historii skejtových designů. Pokusím se ale upozornit na několik subjektivně vybraných umělců, kteří něčím vybočili, udali nový směr, a ovlivnili tak celou skejtovou estetiku. Možná zjistíte, kdo stojí za grafikami, které ničíte slidy nebo které vám třeba jenom visí doma na zdi.

piopio

 

Bulldog z Dogtownu

Když se vrátíme do prehistorie skateboardingu, najdeme zásadní moment, kdy se skejtová grafika stává uměleckým žánrem sama o sobě. Začátkem sedmdesátých let vypadaly skejty v podstatě jako jakýkoli jiný sportovní produkt – logo firmy, dva tři rychlé pruhy a tím to většinou končilo. To ale přestalo bavit Wese Humpstona, skejťáka z legendární santamonické Dogtown crew. Na skejty začal ručně malovat vlastní designy a vytvářet legendární křížové Dogtown logo inspirované estetikou gangů v ostrém kontrastu s nudnými designy sportovních značek. Jde ještě dál a postupem času si sám vyrábí vlastní desky s lepším tvarem pro ježdění bazénů, což vede až k založení značky Dogtown Skates společně s Jimem Muirem. Hlavním motivem zůstává DTS logo ve stovkách obměn. Krize skateboardingu koncem sedmdesátých let značku smete a Wes jde pracovat do tiskárny, ale po letech se k výrobě skejtů vrací a na Dogtown Skates navazuje novou značkou, pojmenovanou podle jeho přezdívky – Bulldog Skates.

1

Klan Phillipsů

Prvním úspěchem Jima Phillipse byla výhra v soutěži o nejlepší surfový komiks, který byl otištěn
v roce 1962 v Surfer Quarterly. To ho zviditelnilo a jeho ilustrace se v šedesátých letech začaly v surfových médiích objevovat pravidelně. V roce 1975 se stává art directorem značky Santa Cruz a začíná jedna z nejplodnějších spoluprací ve skejtových dějinách. Od minimalistických typografických cruiserů z úplných začátků se propracoval až k barevným, psychedelickým a složitým grafikám vyvedeným v precizním stylu. Jeho bezpochyby nejznámějším dílem je ikonická modrá křičící ruka. Na jeho práci od roku 1988 navazuje syn Jimbo Phillips. Někdy je obtížné rozlišit, co dělal kdo. Je ale třeba říct, že práce Jimba mají agresivnější rukopis a některé už Jima jenom kopírují a nic moc nového nepřináší. Jimovy legendární ilustrace se
staly součástí popkultury a obecného povědomí, což připomenul i případ z roku 2013, kdy ho módní návrhář Jeremy Scott vykradl a jeho prakticky nezměněné grafiky použil na potisky ve své kolekci.

2

Pán lebek

V roce 1978 zakládají George Powell a Stacy Peralta další legendární firmu – Powell Peralta, která má pod svými křídly hvězdný team Bones Brigade. O design jejich nejslavnějších skejtů se postaral grafik a ilustátor Vernon Courtlandt Johnson (někdy jenom VCJ). Jeho signature motivem jsou lebky a kostlivci na všechny možné způsoby. Používá precizní kresbu se šrafováním a plochy vyplněné jasnými barvami. Snad nejslavnější design – kostlivec The Ripper – dal jméno i jeho monografii a stejnojmenné výstavě Rip The Ripper. Neméně ikonické jsou i promodely Tonyho Hawka s jestřábí lebkou na maltézském kříži nebo Mika Vallelyho se slonem, které v různých reedicích vychází a úspěšně se prodávají dodnes – Mike V na tom taky postavil svou značku Elephant Skateboards.

3

Big Brother

Nejkontroverznější skate časopis všech dob založil Steve Rocco v roce 1993. Přidanou hodnotou kromě klasického skejt obsahu byly třeba praktické návody na sebevraždu nebo postup, jak kvalitně zfalšovat občanku. O tom, jak velký rozruch časopis vzbudil, svědčí i fakt, že ho později koupil Larry Flint, legendární provokatér a majitel Hustleru, kterého můžete znát i z filmu Miloše Formana. V redakci časopisu se sešla unikátní parta, která byla překvapivě plodná, když vezmeme v úvahu, co jim (podle jejich vyprávění) všechno denně prošlo tělem. Rocco založil značky World Industries, Blind a Plan B. Art director Jeff Tremaine a fotograf Rick Kosick spolu s dalšími známými jmény rozjeli show Jackass. Spike Jonze natočil legendární video Blind Video Days, spoluzaložil Girl Skateboards a loni dostal Oskara za scénář vlastního filmu Her. Napsat o celé redakci by bylo na samostatný článek, ale dvě jména jsou z pohledu historie skate designů naprosto zásadní.

Mark McKee je jeden z rekordmanů, na kontě má podle svých slov přes 1000 skejtových grafik. Koncem 80. let byl člověkem, který ukončil nadvládu kostí a lebek a přinesl do designů nápady a vtip. A taky nezbytnou kontroverzi. Nebylo výjimkou, že vydání nového promodelu mělo právní dohru – příklad za všechny je deska Jasona Lee (majitele snad nejvíc různých designů) nazvaná Burger Board, při letmém pohledu nerozeznatelná od grafiky korporace Burger King, která z toho neměla zrovna velkou radost. Mark byl a stále je naprosto univerzální umělec, na jeho designech najdeme precizní malbu, perokresbu, komiksové skicy nebo třeba fotografické koláže.

Sean Cliver je autorem knih o skateboardových designech Disposable: A History of Skateboard Art a The Disposable Skateboard Bible, které vřele doporučuju a které mi pro tenhle článek pomohly dohledat nedohledatelné. Kromě mapování historie je ale Sean i její zásadní součástí. Pokud jsem psal, že McKeeho designy si libují v kontroverzi a černém humoru, Cliverovy jsou ještě o krok dál. Jeho desky jsou většinou dokonale vypointované a hlavně chytré, často jsou trefnou sociální kritikou. A důležité je, že si drží svůj styl – jeho poznávacím znamením je precizní kresba s černou komiksovou konturou.

4

Mimozemská konspirace

Psal se rok 1990, svět byl přehlcený dekádou často kýčovitých, zběsile barevných designů a v Ohiu, mimo hlavní skejtové centrum, zakládají Mike Hill (6) a Chris Carter (stejně se jmenuje tvůrce seriálu X-Files, který odstartoval mimozemskou mánii v roce 1993) značku Alien Workshop Skateboards (AWS). Značku, která od začátku byla trochu jinde než ostatní. Jednoduché grafiky plné mimozemšťanů naznačovaly neúplný tajemný příběh, který se skládal z mnoha fragmentů – jednou to byl unesený člověk na operačním sále, jindy vetřelec v papežském hábitu nebo kontrola mysli řízená Bílým domem. Druhou Mikeovou výtvarnou polohou byly jednoduché „formelové“ barevné postavičky, které se na deskách AWS objevovaly hlavně v začátcích. Na značkuse nabalovali další umělci a je třeba říct, že u naprosté většiny z nich měl Hill při výběru šťastnou ruku. Pátrejte po jménech Don Pendleton, Anthony Yankovic nebo Greg Hunt (video Mind Field). AWS spojili nádech tajemna, kvalitní vizuální prezentaci a v neposlední řadě skvělý skejtový tým, což jim zajistilo statut kultovní značky.

5

Mašina na hračky

Ed Templeton je jedním ze skejťáků, kteří to s uměním myslí vážně a jsou respektováni i mimo scénu. Jeho záběr je hodně široký, od intimních černobílých fotomomentek až po velké malby. Do historie skateboardingu se ale (kromě ježdění) zapsal založením firmy na desky Toy Machine v roce 1993. Ed stojí za naprostou většinou vizuálních výstupů firmy, od designů desek až po nejdrobnější animace ve videích. V jeho ilustracích se realita prolíná se světem kraborukých monster (říká se jim Sect), Ježíš zakopává válečnou sekeru s Ďáblem a po městě se po akuje Turtle-boy.

6

Nová (temná) vlna

Na designech značky $lave (založeno 2007) najdeme všechno, co je podle art directora a umělce Bena Hortona na Americe špatně: násilí, lidi zotročené korporacemi, pokusy na zvířatech, ekonomickou krizi nebo vymývání mozků skrze média ovládaná politiky. Jeho styl kolísá od anatomicky přesných kreseb zvířat až po zdeformované portréty lidí, to vše ale viděné přes pořádně černé brýle.

Netopýří masky, tagy v metru, pentagramy, oběšená mimina nebo upalování čarodějnic. Ilustrace Kaliforňana veřejně známého jenom jako Neckface jsou v současnosti asi nejdrsnějším uměním ve skejtový branži. Jeho typické oranžové hororové postavičky můžete znát třeba ze stránek a merche Thrasheru, pro který si v roce 2005 dokonce střihnul kreslenou obálku. Má blízko k Baker partě, pro kterou vytvořil několik sérií démonických skejtů. Jeho skate designům určitě kraluje master piece složený z deseti na sebe navazujících desek, kde najdeme třeba Satana hrajícího basketbal.

Na konec jsem vybral švédskou značku Polar Skate Co. (kdybych ji vynechal, hodně lidí by mi to asi neodpustilo). Nejzásadnější postavou firmy je DIY guru Pontus Alv, který stojí i za částí designů. Nejzajímavější jsou jeho silné postavy v pózách na pomezí baletu a skejtových triků jako no comply nebo handplant. Stylizací připomínají sochy z období socialismu, které určitě stály i před vaší základkou. Pontusovým parťákem v byznysu i designu je Stefan Narancic, který svými ilustracemi jednou navazuje na antickou mytologii, jindy zase ilustruje cesty vesmírem. Jeho styl je hodně specifický a originální. Třetím do party je Jacob Ovgren, který má náměty a do jisté míry i provedením kresby blízko k umělcům zlaté éry skejtových designů, jako je třeba McKee. Asi nejdrsnější je jeho série poprav koloběžkářů, která si co do syrovosti nezadá ani s Neckfacem.

7

Pokřivený pohled na scény.